Szukaj na tym blogu

niedziela, 2 czerwca 2019

W lubuskim platery czernieją, a może tombak.
A na Śląsku nie.

Wyroby srebrne i platerowane, czernieją pod wpływem dwutlenku siarki obecnego w powietrzu. Jeszcze dwieście lat temu, gdy zanieczyszczenie powietrza było niewielkie, proces czernienia srebra nie występował! - wyczytałem w enorblin.wordpress.com.
    - Może to sprawka Huty Głogów?
A w Sosnowcu nie czerniał, w pobliżu Huty Katowice, gdzie mieszkałem ponad 40 lat. Z okna widziałem jej dymy.

    Sczerniały mi - bardzo - dwie metalowe patery. Nie wiem czy platerowane czy z tombaku, a może z czegoś innego, ale w Sosnowcu błyszczały srebrzyście. Nawet nie pokryły się patyną.

5 komentarzy:

  1. Ciekawa jestem, czy zabrałeś się za czyszczenie pater folią aluminiową i roztworem soli?

    OdpowiedzUsuń
  2. Skoro cię tu nie ma, pewnie je polerujesz...

    OdpowiedzUsuń
  3. Bo chyba się nie opalasz? Za ciepło. Uważaj na siebie, nie wychodź na zewnątrz bez potrzeby. I pamiętaj o wodzie.
    U mnie o godz. 9.20 były 24 stopnie. A teraz w biurze jest chyba ze 40...
    Pozdrawiam z sauny

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wczoraj Cię nie zobaczyłem, dzisiaj też - dopiero teraz... - Ale tęskniłem.
      Znalazłem ten przepis z folią ale go nie zrozumiałem. Więc ścierkami wcierałem Moc Scheuer Milch Citrus - improwizowałem, bo to opisane po ichnemu. - Dopiero potem czytałem polskie Google i nabyłem wątpliwości - że to może płyn skrobiący, a nie wolno tego brudu skrobać bo to mu szkodzi.
      - W moich komnatach termometr zbliża się do 27 C - wreszcie nie marznę. A na dworze zbliża się do 30 a potem jeszcze trochę. I Słońce świeci. Ale teraz wzmagają się podmuchy. Drzwi i okna trzaskają.
      Z kwatery nie wychodzę. Nawet na balkon. - Pa. Twój Chamlet, przez Ch (bo nie jestem księciem).

      Usuń
  4. Mój drogi Chamlecie, noc jakże ciepła, a niebo rozgwieżdżone. Gdybym mogła, spałabym pod chmurką. Jest cudownie!
    Spokojnej nocy.

    OdpowiedzUsuń

Renormalizować trzeba tylko błędną teorię.
Renormalizacja nie naprawia teorii ale fałszuje jej wyniki
- tak "by wszystko się zgadzało".